Hagyományos angol tanulás – mi a buktatója?

Sokat beszélnek arról, hogy az iskolában nem tanítják megfelelően a nyelveket. Ha a diákok szorgalmát, befektetett tanulási idejét, a tanárok igyekezetét mind számba vesszük, valóban nem érthető, hogy több év nyelvtanulás után miért okoz még mindig gondot az idegen nyelven való megszólalás. Miért olyan nehéz idegen nyelven beszélni? Mi a hagyományos angol tanulás igazi buktatója?

 

A hagyományos angol tanulás első problémája, hogy ismereteket közvetít és nem készséget fejleszt.

 

Mit is jelent mindez? A hagyományos nyelvtanulás nélkülözhetetlen része a szószedet, szótanulás, nyelvtan és nyelvtani feladatok használata. Megtanulod az igeidőket és megtanulod a szavak jelentéseit. Annyira hozzá szoktunk már ehhez, hogy fel sem tűnik: ez semmiben nem különbözik a kémia vagy a történelem tanulásától. A történelem tanulásánál évszámokat magolsz be, a hagyományos nyelvtanulás pedig szavak jelentéseit tanítja meg veled. Ez bizony ismeretátadás és nem készségfejlesztés!

Ez talán nem tűnik nagy horderejű kijelentésnek, ezért engedd meg, hogy egy példával világítsam meg az ismeretátadás és a készségfejlesztés közötti különbséget.

Képzeld el, hogy kosarazni szeretnél, ezért beiratkozol egy kosársuliba. A kosársuliban elmagyarázzák neked a kosárlabda alapszabályait. Ábrákon és rajzokon megmutatják a stratégiákat, cseleket, helyezkedéseket. Ezekből vizsgát is teszel, kívülről bemagolod őket. Filmfelvételek alapján híres mérkőzéseket elemzel, kívülről tudod a kosárlabda történetének híres alakjait, a kosárlabda kialakulásának történetét. Mindent tudni fogsz a labdadobás fizikájáról, a kosárlabdázáshoz szükséges izomcsoportokról, a helyes táplálkozásról. És még dobhatsz is kettőt egy igazi labdával.

Felismered a párhuzamot a hagyományos angol tanulással?

Simán eltelik így két év a kosársuliban, majd a vizsgán kosárra is kell dobni igazi pályán, igazi labdával. Vannak, akik elsőre betalálnak, neked ez pont nem sikerül. Bár a kosaras vizsgán átengednek, hiszen tudtad az elméletet, de nem lesz belőled játékos. Elkönyveled magadban, hogy NEKED NINCS TEHETSÉGED, MÍG MÁSOKNAK, AKIK SZERENCSÉSEBBEK, VAN. Mivel a tehetség veled született, soha többet nem lépsz a pályára. Pedig ezen a szinten még semmi szerepe nincs a tehetségnek. A gond az, hogy a kosársuliban csak ismereteket adtak át, de nem fejlesztettek készséget.

 

hagyományos angol tanulás - nem olyan, mint egy kosáredzés
Egy nyelvet úgy tanulsz meg, mint egy sportot. Nem az iskolapadban gyakorolsz, hanem az igazi a pályán.

 

Vajon így tanultak meg kosarazni a sportág sztárjai? Nyilván nem. Ők nem ismereteket tanultak meg, hanem a készségfejlesztésre figyeltek, vagyis gyakoroltak. Suliba járás helyett egész nap a pályán lógtak, órákon keresztül dobáltak egyedül a kosárra a pályán és minden este meccset játszottak a haverokkal. Nem összesen kettőt dobtak a kosárra, hanem naponta több százat. És nem hagyták abba csak azért, mert az elején nem sikerült. EZT JELENTI A KÉSZSÉGFEJLESZTÉS.

A hagyományos angol tanulás első buktatója, hogy nagyon hasonlít a történetben leírt kosarazáshoz. Szabályokat, szavakat tanulsz, teszteket töltesz ki és feladatokat oldasz meg. Miben leszel jó a végén? A hagyományos angol tanulás végeredménye, hogy ismered a szabályokat, fel tudod mondani a szavakat és jól töltöd ki a teszteket.

Sajnos ez nem segít neked, ha beszélned kell a nyelvet.

 

A második buktató az, hogy szövegek alapján tanulod az angol nyelvet

 

Mit is jelent a szövegek alapján történő hagyományos angol tanulás? Elsősorban azt, hogy minden tanulási egység elején van egy szöveg alapú történet. Először ezt kell feldolgoznod, majd ezután jöhet a – szintén – írásban történő gyakorlás.

Ha van a szöveghez hanganyag, akkor azt általában a szöveg elolvasása és megértése után dolgozod fel. A különálló hanganyagok gyakran feliratozottak, így nem csak hallod, hanem el is tudod olvasni azt, amit hallasz.

Mi a baj a szöveg alapú tanulással?

Első látásra nem tűnik fel, de a szövegek feldolgozása vizuális készségeket igényel, míg a hanganyagoké a hallás használatát. Az írott szövegek térben tagolódnak (a szavak között szünetek és írásjelek vannak), míg a hallott beszéd sokkal inkább időbeli tagolódást használ – eleinte egy egybefolyó hangzavar, amit az agy bont fel önálló, értelmes egységekre. Ha először az írott szöveggel találkozol, akkor az agyad nem tudja kialakítani a beszéd akusztikus tagolásának, feldolgozásának képességét. Ha a szöveget használod először, akkor gyakorlatilag a hanganyagot is az írásbeli szöveg alapján érted meg. Ha van felirat, akkor érted, amit mondanak. Ha nincs felirat, akkor nem.

 

A hagyományos angol tanulás helyett válaszd a DynEd Angol Nyelvtanfolyamokat!

 

Adódig a fenti két problémából, hogy a hagyományos angol tanulás buktatóit csak készségfejlesztésre irányuló és hallott beszédre alapuló módon lehet elkerülni.

Ez nem más, mint a természetes nyelvtanulási módszer. Bármennyire természetes is, nagyon nehéz olyan tanfolyamot alkotni, ami teljes egészében a beszédre épül. A DynEd Angol Nyelvtanfolyamoknak sikerült megoldani ezt a feladatot.

Az első leckétől fogva példákon, képeken, történeteken keresztül tanít. Te magad fedezed fel a nyelvet. Nem mutat bonyolult nyelvtani magyarázatokat, sőt egyszerűeket sem. Helyette megmutatja, HOGYAN KELL BESZÉLNI. Egy példa után pedig AZONNAL GYAKOROLTAT. AKTÍVAN BESZÉLSZ, A TANULÁSI IDŐ 90%-ÁBAN. Ahogyan a kosaras a kosárra dob egymás után százszor, ugyanúgy gyakorolod te is egymás után százszor az angol nyelv legfontosabb panelmondatait.

 

Szeretném jobban megismerni a DynEd Angol Nyelvtanfolyamokat. Kérem az 5+1 ismertető e-mailt!

Categories: DynEd módszerTags: